Badania satysfakcji pacjentów

Badania satysfakcji pacjentów

Nie trzeba wyjaśniać czym są badania satysfakcji pacjentów, ani jakie spełniają funkcje, lecz warto przeanalizować cały proces badawczy, by przybliżyć na czym on polega. Opisywane badania przynoszą większy bądź mniejszy efekt. Najważniejszą zasadą jest jednak przestrzeganie kilku zasad.

Od czego rozpocząć?

Pierwszym krokiem badania opinii pacjentów jest przeanalizowanie czego badanie ma dotyczyć. Jakie oddziały szpitalne mają wejść w zakres badania oraz jaka będzie badana grupa pacjentów. Dokładne przeanalizowanie elementów ułatwia stworzenie narzędzia badawczego, w którym zawarte są ogólne wyznaczniki satysfakcji oraz specyficzne dane dla oddziału. Kiedy określi się zakres badania ankietowego pacjentów szpitala, ważne jest wskazanie w jaki sposób pozyska się ową opinię pacjentów. Wybór techniki badawczej ma ogromne znaczenie dla otrzymanych wyników, lecz także dla ogólnej struktury ankiety pacjentów. Ankiety internetowe mogą nie dotrzeć do oczekiwanej grupy odbiorców, tym samym osoby starsze rzadziej korzystają z Internetu. Badanie ankietowe pacjentów przy pomocy tradycyjnej ankiety papierowej jest lepsze, gdyż kontrolowana jest nie tylko jej dystrybucja, lecz również osoby do których ona dociera. Jest ona szczególnie ważna dla badania wyznaczonych oddziałów szpitalnych. Największą ich wadą jest czasochłonność, ponieważ po przeprowadzeniu badania trzeba je wprowadzić do elektronicznej bazy danych, co zajmuje sporo czasu. Możliwe jest jeszcze przeprowadzenie ankietyzacji pacjentów przy pomocy urządzeń mobilnych jak tablety czy smartfony, bądź przeprowadzenie badania telefonicznego. Głównym błędem jest założenie, że uda się przebadać całą populację szpitalną.

Co dalej?

Kiedy metody zostały określone, należy rozpocząć sporządzanie kwestionariusza ankiety. Podstawową zasadą dobrej ankiety pacjentów jest, aby pytania w niej zawarte były proste i jednoznaczne w odbiorze. Zaleca się stosowanie skal podczas ankietyzacji pacjentów, gdyż posiadają dobre właściwości informacyjne oraz nie stanowią problemu z interpretacją. Należy ograniczyć wykorzystywanie pytań otwartych, ponieważ one także są czasochłonne, a respondenci nie są skłonni do długich zwierzeń. Konstruowana ankieta powinna być prosta i ujednolicona. Kiedy narzędzie stworzone jest według opisanych wskazówek, to zwiększa się prawdopodobieństwo szybkiej interwencji w obszarach szczególnie zagrożonych. Nie należy zapominać o umieszczeniu zmiennych, które różnicują badanych oraz o poinformowaniu chorego o celu prowadzenia badania. Przedstawione wytycznie nie pozwalają na utworzenie uniwersalnego kwestionariusza, nie mniej jednak niektóre obszary można zastosować do każdej grupy badanych.

Analiza zebranego materiału

Analiza danych przebiega w różny sposób, w zależności od przyjętych form pytań badawczych. Gotowe wnioski pozwalają na przeanalizowanie sytuacji szpitala, a następnie wprowadzenie ich w życie dzięki uzyskanym wskazówkom.

Najczęściej zadawane pytania
(FAQ)
Jakimi metodami najlepiej przeprowadzić badanie satysfakcji pacjentów?
Techniki wykorzystywane do realizacji badania satysfakcji pacjentów to głównie: badania ilościowe CATI, CAWI lub PAPI, jak również badania jakościowe takie jak wywiady IDI i FGI.
Jakie bloki tematyczne warto uwzględnić przy badaniu poziomu satysfakcji pacjenta?
Podstawowe tematy ujęte w narzędziu badawczym do realizacji badania satysfakcji pacjenta to przede wszystkim: responsywność personelu medycznego na psychologiczne potrzeby pacjenta; ocena konsumenckiej jakości opieki; skuteczność leczenia; skuteczność leczenia bólu; ocena satysfakcji pacjenta. Natomiast wariant rozszerzony może zawierać również: jakość obsługi; przestrzeganie formalnych procedur i kompletność przekazywanych informacji związanych z przeprowadzanym zabiegiem lub badaniem; ciągłość opieki; procedura związana z oceną i skutecznym leczeniem bólu; bezpieczeństwo opieki.