Badanie rynku wykonane samodzielnie vs badanie rynku wykonane przez specjalistę

Badanie rynku wykonane samodzielnie vs badanie rynku wykonane przez specjalistę

Jakie są różnice między prowadzeniem badań przeprowadzanych na własną rękę, a zatrudnieniem specjalistycznej firmy badawczej? Wszyscy prowadzimy badania każdego dnia. Badamy, jakie są przepisy kulinarne, jakie produkty kupić, w co wierzyć, a lista jest długa. Jeśli się nad tym zastanowić, nasze życie jest zwieńczeniem badań, które przeprowadziliśmy. Biorąc to pod uwagę, kuszące może być założenie, że łatwo jest prowadzić badania rynkowe bez bycia profesjonalnie wyszkolonym badaczem rynku. Chociaż to stwierdzenie może mieć pewną prawdę, to jednak wiąże się z pewnymi istotnymi zastrzeżeniami.  Ten artykuł nakreśli plusy i minusy prowadzenia badań na własną rękę i z firmą zajmującą się badaniem rynku.

Wiedza instytucjonalna

 

Wiedza instytucjonalna jest jedną z zalet badań wykonywanych na własną rękę. Pracownicy firmy znają firmę od wewnątrz i na zewnątrz. Będą mieli wiedzę instytucjonalną, która jest potrzebna do dostarczenia podstawowych informacji na temat projektu. W przypadku korzystania z usług firmy zajmującej się badaniem rynku, niezbędne jest dzielenie się jak największą ilością informacji, aby stworzyć zespół, który odniesie sukces.

 

Własność

 

Firma prowadząca badania ma całkowitą własność nad projektem, to także duża zaleta badań wykonywanych samodzielnie. Ten profesjonalista ma pewne zalety, ale również wiele wad. Podczas gdy Ty będziesz miał ostatnie słowo na temat każdego kroku, może to powodować stronniczość, błędne podejście i fałszywe wyniki. Praca z firmą badawczą będzie oznaczać, że nadal możesz mieć ostatnie słowo na temat wszystkich kroków, ale będzie to ostatnie słowo na temat właściwego podejścia.

 

Wymagane zasoby i duży czas realizacji badań

 

Przeprowadzenie każdego etapu procesu we własnym zakresie jest wyjątkowo czasochłonne. Podczas gdy Ty odpowiadasz za zaprojektowanie kwestionariusza do rekrutacji, Ty odpowiadasz również za całą analizę i raportowanie. Bez odpowiedniej infrastruktury może to zająć mnóstwo cennego czasu. Jeśli firma nie dysponuje odpowiednimi zasobami, efektywne prowadzenie badań rynku stanowi wyzwanie. Chociaż można uzyskać zasoby na miejscu, to dołączy to do osi czasu i opóźni wyniki jeszcze bardziej.

 

Bezstronne badania

 

Firma przeprowadzająca badanie rynku pozostanie całkowicie bezstronna w odniesieniu do badania i zapewni, że projekt i wyniki są wolne od subiektywnych punktów widzenia i tendencji. Nieobiektywne wyniki mają decydujące znaczenie dla zapewnienia wiarygodności wyników, ale są również istotną korzyścią przy ich publikowaniu. Jeśli firma stara się wykorzystać wyniki do pozycjonowania się jako lider myślowy, istnieje większe prawdopodobieństwo, że badanie zostanie opublikowane, jeśli pochodzi ono od uznanej firmy badawczej, a nie od firmy starającej się pozycjonować siebie.

 

Krótki czas wykonywania badań oraz wysoka jakość zebranych wyników

 

Firmy badawcze posiadają wszystkie narzędzia do rozpoczęcia projektu i otrzymania raportu z analizą i rekomendacjami w standardowym terminie. Przedsiębiorstwo zajmujące się badaniami rynku będzie miało wyższy standard badawczy w oparciu o doświadczenie i narzędzia/źródła dostępne dla zespołu. Dzięki szkoleniom i edukacji, których się nauczyli, poprawi się ich jakość.

 

Należność finansowa dla przedsiębiorstwa przeprowadzającego badanie

 

O ile pokusa prowadzenia badań rynku we własnym zakresie często wynika z atrakcyjności nie płacenia za profesjonalne badania, to nie jest to ogromny koszt, jeśli weźmie się pod uwagę zaoszczędzony czas.

Można zauważyć, że zarówno przeprowadzanie badań na własną rękę, jak i realizacja badań poprzez firmy posiadają zalety i wady. W zależności od posiadanego czasu, czy finansów warto rozważyć te dwie opcje badań rynku.

Najczęściej zadawane pytania
(FAQ)
Na czym polega badanie rynku?
Badanie rynku polega na gromadzeniu i analizie informacji o procesach rynkowych w oparciu o zebrane dane. Dzięki temu badaniu możemy dowiedzieć się m.in. jaka jest wielkości popytu i podaży na dany produkt oraz jaki to ma wpływ na ceny tych produktów lub usług. Badanie rynku stanowi również źródło informacji na temat charakterystyki zachowania klientów na rynku, dzięki czemu możemy zweryfikować czy nowy produkt/marka będzie miała oczekiwany odbiór wśród konsumentów.
Dlaczego warto zlecić badanie rynku agencji badawczej?
Badanie rynku to niezbędny część procesu wejścia firmy na rynek, dlatego odpowiednim krokiem jest zlecenie tego zagadnienia ekspertom. Agencje badawcze posiadają odpowiednie doświadczenie w tym zakresie przez co mogą zagwarantować oczekiwaną kompletność i wiarygodność wyników oraz profesjonalizm wykonania.