Różnorodność analiz rynku

Analiza rynku to nie tylko zasadnicza część, czyli badanie dotyczące samego rynku. Mogą one zawierać w sobie bardzo duży zakres, który na potrzeby danego projektu badawczego należy zawęzić.

Same badania rynku to analizy:

  • struktury rynku,
  • segmentacji rynku,
  • popytu i podaży
  • nisz na rynku,
  • konkurencji na rynku.

Badania marki to analizy:

  • rozpoznawalności,
  • wyróżników,
  • szumu medialnego,
  • skuteczności reklamy.

Badania klienta to analizy:

  • satysfakcji,
  • preferencji,
  • lojalności,
  • grup docelowych.

Badania produktu to analizy:

  • opakowań,
  • sensoryczne,
  • insighty,
  • testy konsumenckie.

Wyniki analiz rynku

Po tym, jak dzięki badaniom zgromadzimy znaczne ilości informacji, należy je wykorzystać. Będą to dane o procesach zachodzących na rynku i w poszczególnych jego składowych, pozwalające na określenie obecnej i przyszłej sytuacji na rynku. Przedsiębiorcy mogą je wykorzystać do bieżącego dostosowania się do sytuacji na rynku, a także do opracowania skuteczniejszej strategii marketingowej, sprzedażowej czy produktowej firmy. Weźmy choćby pod uwagę badania klienta. Ich celem jest zbudowanie wartościowej i interesującej z perspektywy obecnych i potencjalnych klientów oferty. Dokonuje się więc analizy preferencji zakupowych konsumentów i satysfakcji klientów. Szukamy poprzez te narzędzia produktów czy usług skutecznie zaspokajających potrzeby klientów. Sprawdzamy też czy firma, jej produkty, usługi, obsługa, są pozytywnie postrzegane. Jeśli tak, to zwiększa się prawdopodobieństwo ponownego zakupu produktów/skorzystania z usług. Przeprowadzić też należy badania grup docelowych, by poznać zachowania konsumentów i określić trafniej do kogo chcemy z ofertą trafić.

Metody i techniki

Spośród oferowanych metod i technik nie musimy wykorzystywać wszystkich. Ale też nie bądźmy nadmiernymi minimalistami. Same ankiety papierowe mogą nie wystarczyć. To, co jest zalecane jako podstawa, to uzupełnienie metod i technik ilościowych, jakościowymi. Wśród tych pierwszych, oprócz PAPI, a więc tradycyjnych ankiet papierowych, znajdziemy badania ankietowe wspomagane komputerowo (CAPI), ankiety prowadzone za pośrednictwem Internetu (CAWI) i ankiety telefoniczne (CATI). To z absolutnych podstaw do wykorzystania. Wśród badań jakościowych wyróżniają się fokusy (wywiady grupowe) i IDI (wywiady indywidualne, pogłębione). Sztandarowym przykładem techniki badania rynku jest oczywiście tajemniczy klient.

Z uwagi na tę różnorodność nie warto ryzykować. Najlepiej jest zlecić badanie rynku doświadczonej firmie badawczej zajmującej się takimi analizami. Jej wybór to już jednak materiał na osobny artykuł.