Badania statystyczne w market research

Badania statystyczne w ramach projektów marketingowych

Skuteczność działań marketingowych firmy w dużym stopniu zależy od jej znajomości potrzeb i oczekiwań klientów. Ich właściwe rozpoznanie i interpretację umożliwiają wyłącznie profesjonalne badania marketingowe, w których niezwykle ważną rolę odgrywa analiza statystyczna.

Najważniejsze etapy badań marketingowych

Badania marketingowe przeprowadzane są w celu pozyskania informacji przede wszystkim na temat nabywców produktów lub usług oferowanych przez firmę, w tym o ich preferencjach, motywacjach zakupowych czy zachowaniach rynkowych. Z tego względu głównym elementem badań jest pozyskanie odpowiednich danych, które potem należy w odpowiedni sposób przeanalizować i zinterpretować.

W związku z powyższym można wyróżnić następujące etapy badań marketingowych:

  1. Określenie celu badania
  2. Opracowanie projektu badania
  3. Zdefiniowanie liczby i profilu osób poddanych badaniu (dobór próby)
  4. Ustalenie metod pozyskania danych (np. badanie ankietowe)
  5. Zebranie danych
  6. Analiza pozyskanych informacji
  7. Sformułowanie wniosków

Spośród powyższych etapów najtrudniejsze jest pozyskanie danych, a także ich analiza, w której wykorzystuje się właśnie badania statystyczne.

Jak wykorzystuje się statystykę w badaniach marketingowych?

Badania statystyczne pozwalają zgromadzone dane uporządkować i przedstawić przy pomocy liczb, które ułatwiają ich interpretację i wnioskowanie. Z tego względu statystykę wykorzystuje się wyłącznie w badaniach ilościowych, a nie jakościowych (do badań ilościowych należą m.in. ankiety).

Warto podkreślić, że istnieje wiele sposobów zastosowania statystyki do analizy danych w badaniach marketingowych.

Do popularnych metod należą m.in. analizy opisowe (opis statystyczny badanej próby), analizy porównawcze, analizy skupień, czy analizy regresji. W większości przypadków do analizy danych w badaniach marketingowych wystarczają najprostsze metody statystyczne, takie jak średnie, mediany czy dominanty, jednak każda firma badawcza ma tak naprawdę wypracowany swój własny system.

Wyniki analiz i badań statystycznych prezentowane są zwykle w formie graficznej np. jako wykresy, tabele, czy infografiki, a coraz częściej także w postaci nowoczesnych prezentacji multimedialnych, które ułatwiają interpretację danych oraz formułowanie wniosków z badań.

Najlepsze firmy badawcze uzupełniają swoje analizy także zaleceniami i rekomendacjami dla klienta, które mają mu ułatwić podjęcie decyzji marketingowej. Oczywiście rekomendacje takie są tylko sugestią, z której klient może, lecz nie musi skorzystać.