Badania ewaluacyjne a badania opinii.

Badania ewaluacyjne a badania opinii.

Jednym z poważniejszych dylematów wszystkich przedsiębiorców, którzy stale dążą do uzyskiwania coraz lepszych efektów swojej działalności jest problematyka zastosowania poszczególnych rodzajów badań. Po prostu aby skutecznie wykorzystać którąkolwiek z metod badawczych, należy w pierwszej kolejności odpowiednio określić do jakich celów możemy ją wykorzystać i w jakich przypadkach będzie najlepszym rozwiązaniem. Dopiero w chwili, kiedy dany rodzaj badania będzie poprawnie wykorzystany, można będzie przy jego pomocy odnieść konkretne efekty w swojej działalności.

Porównanie badania opinii i badania ewaluacyjnego

Przykładem mogą tutaj być chociażby badania ewaluacyjne, co do których zawsze mamy największe problemy, jeśli chodzi o poprawne określenie zastosowania. Otóż badania ewaluacyjne, to staranne i systematyczne zbieranie informacji o zachodzących procesach, w ramach jakiegokolwiek działania, bądź też działania danych obiektów (tutaj jako obiekt można potraktować na przykład nowy program nauczania, oprogramowanie komputerowe, a nawet czepiając się znów rynku farmaceutycznego, nowe lekarstwo), w celu ustalenia wszystkich jego zachowań, oraz czynników je wywołujących, w odniesieniu do zakładanych przez nas efektów osiąganych przez dany obiekt czy też działanie. Można tutaj także wykorzystać badania opinii, w celu określenia, czy na przykład grupa pacjentów korzystających z naszego lekarstwa jest z niego w pełni zadowolona, zaś wyniki badania zastosować do ewentualnego korygowania produktu w przyszłości.

Nieco o więcej o ewaluacjach 6.1.3 POKL

Zupełnie odmiennym przykład badań ewaluacyjnych, jest bez wątpienia ewaluacja 6.1.3, która swoją nazwę wzięła od działania 6.1.3, które jest działaniem unijnym finansowanym z Funduszu Strukturalnego, a mającego na celu wyrównywanie szans na rynku pracy osobom trwale dotkniętym problemem bezrobocia, bądź tez zagrożonych utratą pracy. W ramach tego działania, osoby bezrobotne, mogą liczyć na bezpłatne szkolenia, które pozwolą im na zwiększenie swojej konkurencyjności na rynku pracy, jak również na dofinansowania do rozpoczęcia własnej działalności gospodarczej. Działania prowadzone w ramach tego programu, objęte są obowiązkową ewaluacją dzięki czemu, wszystkie osiągnięte wcześniej efekty, będą powtarzalne, zaś błędy eliminowane.

Podsumowanie

Możemy więc powiedzieć, iż badania ewaluacyjne, niezależnie od swojego zastosowania, mają wpływ na poprawę efektywności poszczególnych działań, przede wszystkim poprzez wychwytywanie słabych punktów, wadliwie dobranych metod i narzędzi pracy, skutkiem czego, w przyszłości, przy kolejnych wdrożeniach danych programów, można z góry wyeliminować błędne decyzje, przez co możliwe jest osiąganie jeszcze lepszych efektów.

Najczęściej zadawane pytania
(FAQ)
Co to jest badanie ewaluacyjne?
Badania ewaluacyjne to jeden z typów badań społecznych. To typ badania oceniający projekt na wszystkich jego etapach realizacji. Polega ono na gromadzeniu danych na temat postępu działań wdrożonych w ramach programu lub dokumentów strategicznych. Możemy tutaj zastosować różne formy, podejścia metodologiczne, techniki gromadzenia danych czy techniki analityczne.
Co to jest badanie opinii klientów?
Badanie opinii klientów pozwala poznać ich preferencje zakupowe oraz potencjał zdobycia grupy docelowej dla naszego produktu. Dzięki badaniom rynku i opinii dowiesz się co klienci sądzą o Twoim produkcie oraz czy chcą go kupić. Pozwoli Ci to zyskać przewagę konkurencyjną na rynku.